Ćwiczenie 2. Struktura opowiadania – rozwinięcie

W dzisiejszym ćwiczeniu przechodzimy do drugiej, najdłuższej części naszego opowiadania, czyli rozwinięcia.

W rozwinięciu mieści się praktycznie cała opowieść. Tylko Wasza wyobraźnia decyduje o tym, jak długie będzie rozwinięcie. Może być nawet tak długie, że podzielicie je na rozdziały.

Rozwinięcie będzie składało się na pewno ze scen i z akapitów. Teraz postaram się Wam wyjaśnić znaczenie tych trzech pojęć: akapit, scena, rozdział.

Akapit – to blok, fragment tekstu, który jest wyodrębniony graficznie i  rozpoczyna się od nowej linijki i wcięcia. Jeden akapit zawiera jedną myśl, jeden temat lub opis jednej sytuacji. Jeden akapit może zająć nam całą stronę, a może stanowić tylko pojedyncze zdanie. Jeśli piszecie o tym, że Mateusz jechał na rowerze i po drodze myślał o nadchodzących wakacjach, to opiszecie to w jednym akapicie. Jeśli po drodze zobaczy swojego kolegę i zatrzyma się, żeby z nim porozmawiać, to opiszecie to w następnym akapicie. Dlaczego? Bo chociaż Mateusz dalej jedzie rowerem, to wydarzyło się coś nowego (zobaczył kolegę) i zmienił się temat tego, o czym piszecie (już nie ma jego rozmyślań o wakacjach, tylko rozmowa z kolegą).

Scena – to jakaś sytuacja, zdarzenie, które dzieje się w tym samym miejscu, w tym samym czasie. Jeśli kończymy scenę, to jednocześnie kończymy akapit. Jedna scena może składać się z wielu akapitów.

Rozdział – rozdziały wprowadza się w książkach i długich opowiadaniach. W rozdziale znajduje się pewien ciąg wydarzeń albo przemyśleń, które stanowią całość. Na przykład w jednym rozdziale opiszemy podróż naszego bohatera, który jechał na wakacje. W drugim rozdziale pokażemy to, jak poznał miejscowego magika. W trzecim jak magik uczył go sztuczek, a w czwartym jak sam przygotowuje się do występu iluzjonistycznego. Jak widać, możemy określić główny temat każdego z rozdziałów. Ponadto, można rozpocząć nowy rozdział w momencie, kiedy zmienia się czas wydarzeń (np. rok później) albo miejsce (był w domu, a potem jest na wakacjach nad morzem).

Za pomocą akapitów i scen zbudujecie rozwinięcie Waszej opowieści, którą zaczęliśmy pisać w poprzednim ćwiczeniu.

Czy jesteście gotowi na wyzwanie?

Wyzwanie

Dzisiejszym zadaniem będzie opisanie jednej sceny. To będzie scena, w której wybrany przez Was poprzednio bohater jedzie pociągiem i czyta gazetę. W gazecie widzi artykuł o swoim przyjacielu, którego właśnie poszukuje. Napisano tam tak sensacyjną wiadomość, że Wasz bohater natychmiast chce zatrzymać pociąg i z niego wysiąść.

Zanim zaczniesz opisywać tę scenę pomyśli, czy Twój bohater w ogóle wie, czym jest pociąg i jak działa? Jak będzie się zachowywał podczas takiej podróży? Wymyśl, jaką sensacyjną wiadomość mógł przeczytać w gazecie o swoim przyjacielu. I dlaczego ta wiadomość spowodowała, że chce natychmiast wysiąść z pociągu? Jak próbuję zatrzymać pociąg? Czy mu się to udaje?

Pamiętaj, że ma to być jedna scena, a więc jedno miejsce – pociąg. Jeśli masz pomysł na dalszą część, zachowaj go na następne ćwiczenie. Scena prawdopodobnie będzie składać się z kilku akapitów. Pamiętaj, aby każdy akapit zacząć od nowej linijki i zaznaczyć go wcięciem.

Aby dodać komentarz poniżej, nie musisz wpisywać adresu email ani strony internetowej. Możesz użyć wymyślonego pseudonimu zamiast imienia.

5 thoughts on “Ćwiczenie 2. Struktura opowiadania – rozwinięcie

  1. Julia jechała właśnie pociągiem i czytała gazetę -same nudy mówiła – zastanawiam dlaczego się tak nudzę . Nagle przeczytała „Emilia Piekara została przewodniczącą wszystkich policjantów Polski” – Hurra wreszcie się dostała a tak się starała z roku na rok była coraz lepsza i wreszcie nie mogę uwierzyć. Tak się cieszyła że chciała zatrzymać pociąg -STOP,STOP zawrócić! Ale pociąg się nie zatrzymywał tylko jechał jak by nigdy nic – No cóż muszę kupić bilet powrotny przecież nie zostawię tak Emilii. Niestety pociąg po pierwsze nie zatrzymał się bo po co, po drugie zostało jeszcze sporo czasu do najbliższego przystanku, po trzecie trzeba było kupić bilet powrotny.

    1. Świetnie, udało Ci się spełnić założenia tego wyzwania, brawo!
      Zachowałaś reguły jednej sceny, czyli jedno miejsce, ten sam czas. Świetnie też wyszłaś z tego, aby zamieścić tam wszystkie wymaganie informacje.
      Za plus uznaję też to, że udało Ci się zawrzeć te wszystkie informacje w krótkim tekście, a to jest w rzeczywistości trudniejsze, niż napisanie czegoś długiego z małą ilością informacji. Będę o tym pisać w jednym z późniejszych ćwiczeń.

      Możnaby tylko poprawić zapis dialogów. Będę pisać później sporo o dialogach, ale takie najważniejsze zasady co do zapisu:
      1. Wypowiedź zaczynamy od nowej linijki, od myślnika i dużą literą.
      2. Opis tego, jak bohater mówi lub co wtedy robi, piszemy w tej samej linijce, ale po myślniku.
      3. Kolejne informacje niedotyczące wypowiedzi bohatera zaczynamy od nowego akapitu.

      Świetnie Ci idzie! Mam nadzieję, że te ćwiczenia pomogą Ci pisać jeszcze lepiej.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *