Jak zacząć?
Bardzo serdecznie witam Was wśród Młodocianych Pisarzy! Nazywam się Monika Kamińska i jestem autorką książek dla dzieci.
Wyzwania pisarskie i krótkie porady, które będę tu co tydzień zamieszczać, są skierowane do młodzieży i dzieci od dziesiątego roku życia. Ogólnie jest to miejsce dla tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w pisaniu opowieści. Jeśli ktoś młodszy chciałby z nich skorzystać – śmiało! Zawsze możesz przejrzeć kilka ćwiczeń i zdecydować, czy są dla Ciebie odpowiednie. W przypadku młodszych dzieci, niektóre tematy mogą wymagać pomocy rodziców.
Co tu będziemy robić?
Będziemy bawić się wyobraźnią i słowem. Będziemy odkrywać własne możliwości, wspierać kreatywne myślenie, a przy okazji może stworzymy jakąś ciekawą opowieść.
Czego nie będziemy robić?
Nie będziemy się oceniać. Nie będziemy typować kto wykonał ćwiczenie lepiej, a kto gorzej. Nie będziemy też skupiać się na stronie technicznej tekstów (interpunkcja, ortografia itd.). Tutaj najważniejsze jest kreatywne myślenie, budowanie ciekawej historii, poznawanie swoich bohaterów i myślenie jak pisarz.
Jak to działa?
Co tydzień, w każdy piątek, dodam na stronie artykuł z instrukcją i pisarskie wyzwanie. Ich charakter będzie różny, czasem będą miały wprowadzenie teoretyczne, innym razem nie. Wszystko zależy od tematu wyzwania. W komentarzach pod danym artykułem możecie dodać rezultat swojej pracy jeśli napisaliście tekst na komputerze lub wysłać zdjęcie pracy napisanej na kartce na mój adres e-mail (znajdziesz go w zakładce kontakt). Wszyscy mogą wypowiadać się na temat prac, ale proszę o robienie tego w sposób kulturalny. Proszę, przeczytaj moje wskazówki na temat komentowania (poniżej).
Nie martwcie się, że może źle zrozumieliście temat, że rozwiązaliście ćwiczenie inaczej niż pozostali. Właśnie o to chodzi, żebyście szukali WŁASNYCH odpowiedzi i rozwiązań. Niestandardowe myślenie jest tu mile widziane.
Wyzwania będą przez cały czas dostępne na stronie za darmo. Możesz do nich wrócić później, albo przerobić jeszcze raz. Nie ma terminu, do którego musisz wykonać ćwiczenie. Rób wszystko swoim tempem, wtedy kiedy masz na to czas.
Zasady komentowania
Pod każdym ćwiczeniem możesz:
- Pokazać rezultat swojej pracy (możesz skopiować tekst, jeśli napisałeś go na komputerze lub dodać w formie zdjęcia).
- Zadać mi pytanie dotyczące ćwiczenia.
- Porozmawiać z innymi osobami wykonującymi dane ćwiczenie.
Chcę, aby każdy mógł to zrobić bez obawy, że dostanie niemiłą odpowiedź lub zostanie wyśmiany. Dlatego przygotowałam kilka podpowiedzi, jak komentować, aby wszyscy czuli się tu dobrze:
- Używaj dużych liter tylko na początku zadania. Pisanie dużymi literami całego tekstu jest uznawane w internecie za krzyk.
- Staraj się pisać poprawnie.
- Jeśli zwracasz komuś uwagę na błąd, zrób to w sposób uprzejmy. Pamiętaj, że każdy ma prawo się pomylić.
- Nikogo nie wyśmiewamy i odnosimy się do siebie przyjaźnie.
- Jeśli ktoś zwróci Ci uwagę na błąd – nie bierz mu tego za złe. Jesteśmy tu po to, aby się uczyć. Wszyscy popełniamy błędy (tak, ja też) i nie są one niczym złym, jeśli nauczymy się nad nimi pracować.
- Pamiętaj, że osoba wskazująca błąd chciała Ci pomóc. Podziękuj więc, a potem upewnij się, czy rzeczywiście jest tam błąd – sprawdź w słowniku, w Wikipedii, encyklopedii, zapytaj rodziców.
- Młodociani Pisarze skupiają młode osoby w różnym wieku. Mogą tu się pojawić 15-latki jak i 8-latki. Zanim więc napiszesz komentarz pomyśl, że jego odbiorca może być dużo młodszy od Ciebie i może dopiero zaczynać swoją przygodę z pisaniem.