Kreatywność

Czasem pytanie bywa ważniejsze od odpowiedzi

Jak stwierdził guru od kreatywności, Ken Robinson, czasem to, jakie postawimy pytanie jest ważniejsze od uzyskanej odpowiedzi. Dlaczego? Bo to pytanie określa tory naszego myślenia, to pytanie już czasem definiuje jakiej odpowiedzi będziemy szukać i pod jakim kątem będziemy rozpatrywać problem.

Weźmy za przykład Mikołaja Kopernika. Jego odkrycie w dużej mierze zależało od tego, jakie postawił sobie na początku pytanie. Jego pytanie od początku nadawało nowy tor myślenia. Nie pytał, zgodnie z panującą wówczas teorią, jak udowodnić, że Ziemia znajduje się w centrum układu słonecznego. On zapytał, czy w ogóle znajduje się w jego centrum? Tym pytaniem podważył wszystko, sprowadził swój umysł na nową ścieżkę myślenia i dokonał odkrycia, które wywróciło świat.

Bądź gotowy na porażkę

Nie każde pytanie zaprowadzi nas do wspaniałych rozwiązań. Niektóre spowodują, że zawędrujemy w ślepą uliczkę. Ale tylko ktoś gotów na porażkę może wpaść w końcu na nową, kreatywną ideę, może stworzyć coś innowacyjnego. Odkrywcze pomysły często są wynikiem wielu prób i błędów i nie ma w tym nic złego. Kreatywność to proces, a nie jednorazowe zdarzenie.

Jakie pytanie możesz zadać Ty?

A teraz chciałabym, abyś wprowadził/a to w życie. Pomyśl, jakie pytanie powinno się zadać w Twojej branży, aby spojrzeć na problem z nowej perspektywy, aby znaleźć zupełnie nową drogę. Pomyśl, jakie pytania dotąd zawali sobie inni i jakie zadają teraz. A potem Ty zadaj zupełnie inne, może nawet takie łamiące panujące obecnie zasady. Nie bój się dziwnych pytań. Bój się tych szablonowych, bo one nie prowadzą do niczego nowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.