W dzisiejszym ćwiczeniu przechodzimy do drugiej, najdłuższej części naszego opowiadania, czyli rozwinięcia.
W rozwinięciu mieści się praktycznie cała opowieść. Tylko Wasza wyobraźnia decyduje o tym, jak długie będzie rozwinięcie. Może być nawet tak długie, że podzielicie je na rozdziały.
Rozwinięcie będzie składało się na pewno ze scen i z akapitów. Teraz postaram się Wam wyjaśnić znaczenie tych trzech pojęć: akapit, scena, rozdział.
Akapit – to blok, fragment tekstu, który jest wyodrębniony graficznie i rozpoczyna się od nowej linijki i wcięcia. Jeden akapit zawiera jedną myśl, jeden temat lub opis jednej sytuacji. Jeden akapit może zająć nam całą stronę, a może stanowić tylko pojedyncze zdanie. Jeśli piszecie o tym, że Mateusz jechał na rowerze i po drodze myślał o nadchodzących wakacjach, to opiszecie to w jednym akapicie. Jeśli po drodze zobaczy swojego kolegę i zatrzyma się, żeby z nim porozmawiać, to opiszecie to w następnym akapicie. Dlaczego? Bo chociaż Mateusz dalej jedzie rowerem, to wydarzyło się coś nowego (zobaczył kolegę) i zmienił się temat tego, o czym piszecie (już nie ma jego rozmyślań o wakacjach, tylko rozmowa z kolegą).
Scena – to jakaś sytuacja, zdarzenie, które dzieje się w tym samym miejscu, w tym samym czasie. Jeśli kończymy scenę, to jednocześnie kończymy akapit. Jedna scena może składać się z wielu akapitów.
Rozdział – rozdziały wprowadza się w książkach i długich opowiadaniach. W rozdziale znajduje się pewien ciąg wydarzeń albo przemyśleń, które stanowią całość. Na przykład w jednym rozdziale opiszemy podróż naszego bohatera, który jechał na wakacje. W drugim rozdziale pokażemy to, jak poznał miejscowego magika. W trzecim jak magik uczył go sztuczek, a w czwartym jak sam przygotowuje się do występu iluzjonistycznego. Jak widać, możemy określić główny temat każdego z rozdziałów. Ponadto, można rozpocząć nowy rozdział w momencie, kiedy zmienia się czas wydarzeń (np. rok później) albo miejsce (był w domu, a potem jest na wakacjach nad morzem).
Za pomocą akapitów i scen zbudujecie rozwinięcie Waszej opowieści, którą zaczęliśmy pisać w poprzednim ćwiczeniu.
Czy jesteście gotowi na wyzwanie?
Wyzwanie
Dzisiejszym zadaniem będzie opisanie jednej sceny. To będzie scena, w której wybrany przez Was poprzednio bohater jedzie pociągiem i czyta gazetę. W gazecie widzi artykuł o swoim przyjacielu, którego właśnie poszukuje. Napisano tam tak sensacyjną wiadomość, że Wasz bohater natychmiast chce zatrzymać pociąg i z niego wysiąść.
Zanim zaczniesz opisywać tę scenę pomyśli, czy Twój bohater w ogóle wie, czym jest pociąg i jak działa? Jak będzie się zachowywał podczas takiej podróży? Wymyśl, jaką sensacyjną wiadomość mógł przeczytać w gazecie o swoim przyjacielu. I dlaczego ta wiadomość spowodowała, że chce natychmiast wysiąść z pociągu? Jak próbuję zatrzymać pociąg? Czy mu się to udaje?
Pamiętaj, że ma to być jedna scena, a więc jedno miejsce – pociąg. Jeśli masz pomysł na dalszą część, zachowaj go na następne ćwiczenie. Scena prawdopodobnie będzie składać się z kilku akapitów. Pamiętaj, aby każdy akapit zacząć od nowej linijki i zaznaczyć go wcięciem.
Aby dodać komentarz poniżej, nie musisz wpisywać adresu email ani strony internetowej. Możesz użyć wymyślonego pseudonimu zamiast imienia.
Laisser un commentaire